exit

Ingénierie et systèmes   > Accueil   > Technologie et innovation   > Petites et moyennes universités et valorisation de la recherche   > Article

Domaine(s) connexe(s) : Sciences humaines et sociales  

L’alternance universitaire, axe central de la triple hélice. L’exemple d’un master en Supply Chain et Modélisation

Alternating education between university and enterprise as the central axis of the triple helix. The example of a master’s degree in Supply Chain and Modelling


Arnauld Berthoux
Université du Littoral Côte d’Opale
France

Sophie Boutillier
Université du Littoral Côte d’Opale
France



Publié le 7 mai 2021   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0654

Résumé

Abstract

Mots-clés

Keywords

Les formations en alternance (formation entre l’université et l’entreprise) se sont multipliées depuis une trentaine d’années à l’université. Le modèle de la triple hélice permet d’identifier les relations entre l’université, l’entreprise et l’Etat pour produire des connaissances et innover. L’Etat crée le cadre institutionnel approprié. Dans le cadre d’un contrat d’apprentissage, les deux autres parties prenantes, dotées de ressources propres, poursuivent des objectifs variés : professionnalisation des formations pour l’université, compétitivité et innovation pour l’entreprise. Alors que l’étudiant, au centre du contrat d’apprentissage, a pour objectif son employabilité. Courroie de transmissions entre l’université et l’entreprise, il peut favoriser la diffusion de connaissances académiques et participer à l’émergence d’innovations au profit de l’entreprise. Cette réflexion s’appuie sur l’étude d’un master en Supply Chain et Modélisation en alternance sous contrat d’apprentissage.

Work-study programs in universities (study between university and enterprise) have multiplied in the last thirty years. The triple helix model makes it possible to identify the relationships between the university, the enterprise and the State in order to produce knowledge and innovate. The State creates the appropriate institutional framework. In the case of learning contracts, the other two stakeholders, endowed with their own resources, pursue various objectives: professionalization of training for the university, competitiveness and innovation for the enterprises. The student, at the center of the learning contract, has the objective to improve their employability. As a transmission belt between the university and the enterprise, they can promote the dissemination of academic knowledge and participate in the emergence of innovations for the benefit of the enterprise. This reflection is based on the study of a Master’s degree in Supply Chain and Modeling under an apprenticeship contract.

université entrepreneuriale triple hélice apprentissage employabilité innovation

entrepreneurial university triple helix Learning employability innovation