exit

Engineering and Systems   > Home   > Technology and Innovation   > Issue 4   > Article

Related domain(s) : Social Sciences and Humanities  

Controversies and mastering information: analysis and methodological proposals

Controverses et Maîtrise de l’information : Analyse et propositions méthodologiques


Orelie Desfriches Doria
Université de Lyon

Catherine Dessinges
Université de Lyon

Madjid Ihadjadène
Université Paris 8



Published on 7 September 2018   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2018.0291

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article focuses on the role of information literacy in the analysis and mediation of controversy, considered as an innovative social measure. It is based on an original methodology for analyzing controversies related to the current complex information context. This article develops our original methodology, synthesizes the main preliminary results of its experiment with a student audience since 2014 and proposes perspectives for further development of this methodology.

Cet article présente une réflexion sur le rôle de la maîtrise de l’information dans l’analyse et la médiation de controverse, considérée comme un dispositif social innovant. Il s’appuie sur une méthodologie originale d’analyse des controverses liée au contexte informationnel complexe actuel. Cet article développe notre méthodologie originale, synthétise les principaux résultats préliminaires de sa mise à l’épreuve auprès d’un public étudiant depuis 2014 et propose des pistes de réflexion pour l’affinement progressif de cette méthodologie d’analyse.

Controversy Information Literacy social innovation Qualitative analysis methodology modeling Information cartography Informational ecosystem Scientific information

Controverse Maitrise de l’information innovation sociale Méthode d’analyse qualitative modélisation Cartographie d’information Écosystème informationnel Information scientifique