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The transversality of collaborative innovation

La transversalité de l’innovation collaborative


Camille Aouinaït
Agroscope
Suisse



Published on 6 January 2021   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0589

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article introduces the special issue of Technology and Innovation on the engineering of collaborative innovation. The use of collaboration and partners from different sectors becomes essential in a complex economic, societal and environmental context. In this article, the definition of collaborative innovation and its use in the generation of social innovations, marketing innovations and service innovations are developed. Furthermore, this article presents the concepts of top-down and bottom-up strategies, knowledge creation, acceleration of the innovation cycle and do-it-yourself through examples deriving from different sectors.

Cet article introduit le numéro spécial de Technologie et Innovation sur l’ingénierie de l’innovation collaborative. Le recours aux collaborations et aux partenaires de différents milieux devient essentiel dans un contexte économique, sociétal et environnemental complexe. Dans cet article, la définition de l’innovation collaborative et son utilisation dans la génération d’innovations sociales, marketing et de services sont développées. Par ailleurs, les stratégies top-down ou bottom-up, la création de connaissances, l’accélération du cycle de l’innovation ou le bricolage sont des concepts qui sont présentés dans cet article à travers des exemples provenant de différents secteurs.

Collaborative innovation innovation marketing do-it-yourself knowledge creation service innovation business strategy “market-pull” - “techno-push” hybridization social innovation intermediaries

Innovation collaborative marketing de l’innovation bricolage création de connaissances innovation de services stratégie d’entreprise hybridation « market-pull » - « techno-push » innovation sociale intermédiaires