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Perfume dupes: commercial or cognitive warfare?

Les dupes de parfums : guerre commerciale ou guerre cognitive ?


Karim Keita
GlobalEthix
France

Received: 16 September 2025
Accepted: 30 September 2025



Published on 8 October 2025   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2025.1355

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Dupes, accessible versions of perfumes from major brands, have been a meteorot commercial success since the covid-19 pandemic. Social networks have contributed to this success, making dupes an object of virality. Consumers, especially the youngest, seem to adhere very easily to this style of alternative, but legal consumption, which deconstructs decades of sophisticated marketing and elitist branding. Operating as tangible memes, they seduce and convert consumers in search of purchasing power, but also progressive societal demands (inclusion, accessibility, egalitarianism...). To the point of having an effect on the cultural representations associated with luxury, or even on the processes of human cogni-tion. It would then not be a trade war between the global South (a majority of dupes are made in China) and northern countries that should be guarded, but a cognitive war that could well weaken the system of cultural domination put in place by the West through the cleverly constructed iconicity of its great luxury brands.

Les dupes, versions accessibles des parfums de grandes marques, connaissent un succès commercial fulgu-rant depuis la pandémie de covid-19. Les réseaux sociaux ont contribué à ce succès, faisant des dupes un objet de viralité. Les consommateurs, notamment les plus jeunes, semblent adhérer très facilement à ce style de consommation alternative, mais légale, qui déconstruit des décennies de marketing sophistiqué et de branding élitiste. Opérant comme des mémes tangibles, ils séduisent et convertissent des consommateurs en quête de pouvoir d’achat, mais également de revendica-tions sociétales progressistes (inclusion, accessibilité, égalitarisme…). Au point d’avoir un effet sur les représentations culturelles associées au luxe, voire, sur les processus de cognition humaine. Ce ne serait alors pas d’une guerre commer-ciale entre Sud global (une majorité des dupes sont fabriqués en Chine) et pays du Nord dont il faudrait se garder, mais d’une guerre cognitive qui pourrait bien affaiblir durablement le système de domination culturelle mis en place par l’Occident à travers l’iconicité lentement et savamment construite de ses grandes marques de luxe.

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