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Error, cognitive bias, tunnel effect and chirurgical teamwork: aeronautics lessons for peri-operative care safety

Erreur, biais cognitifs, effet tunnel et travail d’équipe en chirurgie : leçons de l’aéronautique pour la sécurité des soins peri-opératoires


Patrick Houvet
Institut Français de Chirurgie de la Main
France

Received: 9 September 2025
Accepted: 27 September 2025



Published on 8 October 2025   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2025.1354

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article aims to articulate the epidemiology of EIAS / EIGS and systemic failure models (Reason, Vincent) to guide prevention, recovery, and organizational learning in healthcare, with a particular focus on perioperative care. It outlines the error→incident→accident trajectory driven by cognitive limits, fatigue, stress, and communication failures. Cognitive biases and attentional tunneling are addressed through debiasing tactics. CRM/TEM frames team performance via briefings, adaptive leadership, closed-loop communication, and sterile-cockpit discipline. Checklists (WHO, SURPASS) and structured handovers (I-PASS/SBAR) deliver documented reductions in mortality and complications. The 2024 London Protocol refreshes RCA/ALARM and embeds a just-culture, learning-oriented REX. A Safety-II/HRO stance builds “safe-to-fail” organizations, sensitive to operations and deferent to expertise. Digital enablers (CPOE/CDS, BCMA, emergency manuals, OR Black Box, early-warning/AI) strengthen detection, traceability, and learning.

Cet article entend articuler l’épidémiologie des EIAS / EIGS et les modèles systémiques (Reason, Vincent) pour orienter la prévention, la récupération et l’apprentissage organisationnel en santé notamment peri-opératoire. Il décrit le continuum erreur→incident→accident, où les limites cognitives (mémoire de travail, fatigue, stress et défauts de communication) jouent un rôle central. Les biais (ancrage, confirmation) et l’effet tunnel sont ciblés par des techniques de “debiasing”. Le CRM/TEM structure le travail d’équipe : briefings, leadership adaptatif, communication fermée, cockpit stérile. Les check-lists (OMS, SURPASS) et transmissions (I-PASS/SBAR) réduisent la mortalité et les complications de manière documentée. Le Protocole de Londres 2024 (LP24) actualise l’ACR/ALARM et ancre le REX dans une logique non culpabilisante. La perspective Safety-II/HRO promeut des organisations “safe-to-fail”, sensibles aux opérations et déférentes à l’expertise. Le numérique (CPOE/CDS, BCMA, Emergency Manuals, OR Black Box, scores précoces/IA) accélère la détection, la traçabilité et l’apprentissage.

AAR Adverse events After-action review cognitive biases CRM human factor I-PASS/SBAR safety safety-II/HRO serious adverse events surgery TEM tunneling effect WHO/SURPASS checklists

biais cognitif check-lists OMS/SURPASS chirurgie CRM EIAS EIGS facteur humain I-PASS/SBAR Retour d’expérience REX Safety-II/HRO Sécurité TEM tunnel attentionnel

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