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High‐speed rail and local development in different institutional contexts: towards a spatialization of services innovation analyses

Grande vitesse ferroviaire et développement local dans des contextes institutionnels différents : Pour une spatialisation des analyses de l’innovation de service


Marie Delaplace
Université de Paris-Est Marne-la-Vallée Lab’urba
Ecole d’Urbanisme de Paris (EUP)



Published on 11 May 2017   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2017.0143

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Expectations in cities served by high-speed rail in terms of local economic development are numerous. While nearly everyone would agree that the structuring effects of transportation infrastructures don’t exist, the factors that influence the link between high-speed rail and local development need to be analyzed. This is all the more important because high-speed lines are currently built in emerging or developing countries, in other words in very different institutional and social contexts. Based on the literature which focuses on service innovations, this article intends to go beyond an analysis concerning the infrastructure to focus on the services that it enables. It highlights that the services relationship varies in time and in space. Consequently, the analysis of service innovation must be spatialized. Indeed, technologies, services characteristics, clients and provider resources, as well as the rules guiding their action are embedded in given societies.

La grande vitesse ferroviaire génère de nombreuses attentes en termes de développement local. Si tout le monde ou presque s’accorde pour souligner l’absence d’effets structurants des infrastructures de transport, il reste cependant à penser les déterminants de la relation entre grande vitesse ferroviaire et développement local. Cela est d’autant plus important que celle-ci se développe dans des pays émergents ou en développement, i.e. dans des contextes institutionnels et sociaux différents. A partir de la littérature relative à l’innovation dans les services, cet article propose de dépasser l’analyse des effets de l’infrastructure en elle-même, pour se centrer sur les services qu’elle rend possibles. Il propose de considérer que la relation de services diffère dans le temps et dans l’espace. L’analyse en termes d’innovation de services doit alors être spatialisée. Les technologies, les caractéristiques de services, les ressources des clients et des prestataires, de même que les règles qui encadrent leurs actions sont en effet inscrites dans des sociétés données.

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