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To finish with the denial of the consequences of impossible accidents

En finir avec le déni des conséquences des accidents impossibles


Claude Pichot
Association française des ingénieurs et responsables de maintenance



Published on 13 January 2017   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2017.0106

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The paradigm of most of today’s industrial business models seems to be the utter denial of the possibility of
accidents occurring in industry and of their catastrophic consequences. The very short-term business vision of these
models, concerned only with an economy which relies on stock prices, does not correlate with the reality of industrial
plants which degrade before our very eyes according to the laws of physics. There is a distinct theoretical incompatibility
between our current drive for short-term profit and the need for long-term solutions to avoid these kinds of accidents and
disasters. How long will we continue to make excuses for the economic and social consequences that our technological choices and their resulting products have on us? We would save our planet if only we were able to replace this dogma of denial with a greater consideration for the mitigation of industrial accidents.

Le déni de la possibilité des accidents dans le domaine industriel et de leurs conséquences catastrophiques
reste le paradigme de notre modèle économique. Il résulte de la vision à très court terme de l’économie qui vit les yeux
rivés sur les cours de la Bourse alors que les installations industrielles vivent et se dégradent au rythme découlant des
lois de la physique sur lesquelles sont construites les technologies. Il existe une opposition théorique entre le profit à court terme et l’indispensable prise en compte du long terme pour éviter les accidents et les catastrophes.
Jusqu’à quand supporterons-nous en tant que citoyens que la fatalité serve d’excuse à l’examen sans complaisance des
conséquences économiques et sociales des choix technologiques et des produits qui en découlent ? Nous ne sauverons notre planète que dans la mesure où nous aurons substitué le dogme de l’impossibilité des accidents à la prise en compte systématique de leur possibilité.

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