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The Conditions for the Emergence and Development of Circular Economy Projects

Les conditions d’émergence et de développement des projets d’économie circulaire


Fabienne Grebert
Université Savoie Mont Blanc

Caroline Mothe
Université Savoie Mont Blanc



Published on 11 March 2019   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0340

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article is part of a growing trend of research related to the circular economy. Unlike the majority of studies that focus on the technical and industrial characteristics of the implementation of the circular economy (CE), in terms of design of products, recycled materials, etc., the objective here is to understand the more managerial aspects of circular economy projects, and in particular the conditions for the emergence and development of these projects. The empirical study is based on 20 interviews with public and private companies and has been extended to eight other interviews with institutional partners, who have proven to be key stakeholders in the process. The results show that the criteria for emergence are essentially related to the competitive benefits that organizations can derive from projects. Combined with a maximization of environmental and social benefits (reduction of pollution, preservation of resources, job creation), economic actors identify the conditions for capturing value that are relevant to combat their challenges and those of their stakeholders. These conditions will help them to remove the obstacles to the implementation of these projects. The ability of the company to occupy a central place in the network and the type of management vis-à-vis its value chain will condition the mobilization of stakeholders.

Cet article s’insère dans un courant de recherches en forte croissance lié à l’économie circulaire. Contrairement à la majorité des études qui portent sur les caractéristiques techniques et industrielles de la mise en oeuvre de l’économie circulaire (EC) en termes de conception de produits, de matériaux recyclés, etc., l’objectif ici est de comprendre les aspects plus managériaux des projets d’économie circulaire, et notamment des conditions d’émergence et de développement desdits projets. L’étude empirique s’appuie sur 20 entretiens avec des entreprises publiques et privées et a été élargie à 8 autres entretiens auprès de partenaires institutionnels, qui se sont avérés être des parties prenantes clés du processus. Les résultats montrent que les critères d’émergence sont liés essentiellement aux bénéfices compétitifs que les organisations peuvent retirer des projets. Combinés à une maximisation des bénéfices environnementaux et sociaux (réduction des pollutions, préservation des ressources, création d’emplois), les acteurs économiques vont identifier les conditions de captation de la valeur les plus pertinentes pour répondre à leurs enjeux et à celles de leurs parties prenantes. Celles-ci vont les aider à lever les freins à la mise en oeuvre de ces projets. La capacité de l’entreprise à occuper une place centrale dans le réseau et le type de management vis à vis de sa supply chain conditionnera la mobilisation des parties prenantes.

Circular economy stakeholders

Economie circulaire parties prenantes