exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Technology and Innovation   > Issue 3   > Article

Technological change and individual competencies: the influence of glass cockpit aircraft on French Air Force pilot training and competencies

Changements technologiques et compétences individuelles : l’influence des glass-cockpits sur la formation des pilotes de l’armée de l’air


Cyril Camachon
Centre de recherche de l’armée de l’air
France

Pierre Barbaroux
Centre de recherche de l’armée de l’air
France



Published on 15 May 2018   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2018.0250

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article investigates the influence of introducing new generation aircraft to the training of Air Force pilots. New generation aircraft (Cirrus SR20 and Pilatus PC-21), equipped with novel capabilities (glass cockpit and embedded training), represent a technological disruption that is likely to affect the nature and diversity of pilots’ competencies, and more globally the learning process that leads to their development. Building on past research projects that the authors conducted for the benefit of Air Force Staff and Pilot Training Schools, the article first shows that the new functionalities offered by next generation aircraft are not neutral in regards to how future pilots develop fundamental technical skills (“the basics”) during the initial stages of the training process. Secondly, it identifies the conditions enabling a consistent exploitation of embedded simulation techniques for training pilots.

L’article interroge les changements induits par l’introduction d’aéronefs de nouvelles générations sur la formation des pilotes de l’armée de l’air. Ces nouveaux aéronefs (Cirrus SR20 et Pilatus PC-21), dotés de capacités nouvelles (glass-cockpits et simulation embarquée), représentent une rupture technologique susceptible d’affecter la nature et la diversité des compétences des pilotes, ainsi que le processus de formation qui gouverne leur acquisition. Capitalisant sur plusieurs études technico-opérationnelles conduites par les auteurs au profit de l’état-major de l’armée de l’air et des écoles de formations du personnel navigant, l’article montre, d’une part, que les nouvelles fonctionnalités offertes par ces aéronefs ne sont pas neutres sur le processus d’acquisition du socle de compétences techniques de base (« les basiques ») lors des phases initiales de la formation des pilotes. D’autre part et plus largement, il identifie les conditions favorables à une exploitation raisonnée et efficace des capacités de simulation embarquée en matière de formation des pilotes de combat de l’armée de l’air.

Technological change Learning competencies Glass cockpit Embedded Simulation

Changement technique apprentissage compétences Glass-cockpit Simulation Embarquée