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Delphine DÉJEAN
Université Toulouse 2 Jean Jaurès
France
Validated on 25 June 2024 DOI : TBA
There is a gap between diversity of single and multi-flower honeys actually produced in Occitanie -region in which the study was carried out- and that found on French tables. Only a few iconic acacia, chesnut, lavender or “all flower” honeys are promoted by retails outlets, which help to stereotype tastes and colours of honeys. Unlike the wine, olive and more recently brewery industries which are expandind rapidly, consumers identify honeys based on restricted criteria of colour, texture and flavour. This phenomenon of impoverished production is mainly due to a lack of knowledge about qualities of honeys and their geographical environment. The image of the bees as the jewel in the crown of biodiversity and environmental health, along with the symbolism attached to the colour of honey and to the products of the hive, help to build and highlight a territorial image, a collective representation of an identity of the beekeeping terroir shaped by soil, climate, people and imagination. The challenge is therefore to create a beekeeping terroir to promote a unifying sector with an innovative heritage. In this context, colour-design envisions the places of honey, between chromatic collections and imagined colours to draw a new colourama of honey.
Il persiste un écart entre la diversité des miels mono- et polyfloraux réellement produits en Occitanie -région dans laquelle se situe l’étude- et celle que l’on retrouve à la table des français. Seuls quelques miels d’acacia, de châtaignier, de lavande ou « toutes fleurs » iconiques sont mis en avant par les lieux de distribution qui participent à stéréotyper les goûts et les couleurs des miels. Contrairement aux filières viticoles, oléicoles ou plus récemment brassicoles qui sont en pleine expansion, le consommateur identifie les miels via des critères restreints de couleurs, de textures et de saveurs. Ce phénomène d’appauvrissement des productions est principalement dû à la méconnaissance des qualités de miels ainsi que de son environnement géographique. L’image de l’abeille comme fleuron de la biodiversité et de la santé environnementale ainsi que le symbolisme porté à la couleur miel et aux produits de la ruche participent à la construction et à la promotion d’une image-territoire, une représentation collective de l’identité du terroir apicole façonnée par le sol, le climat, les hommes et les imaginaires. L’enjeu est alors de faire terroir apicole pour mettre en avant un secteur fédérateur et porteur d’innovations patrimoniales. Dans ce contexte, le design-couleur réenvisage les lieux du miel, entre collectes chromatiques et couleurs imaginées pour dessiner un nouveau colorama du miel.
Honey colour local colour geochromatic colour of culture territorial image identity intangible cultural heritage colour-design
couleur miel couleur locale géo-chromatique culture chromatique colorama image-territoire identité patrimoine immatériel design-couleur.
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