Social Sciences and Humanities > Home > Art and Science > Issue 2 > Article
Jean-Charles Pomerol
Professeur Émérite Sorbonne Université
Nathalie Popis
Chercheuse indépendante
Published on 4 July 2025 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2025.1322
This study offers an in-depth reassessment of the critical fate of Leda and the Swan by Leonardo da Vinci, by cross-referencing the analysis of early inventories, erudite seventeenth-century testimonies, Franco-English diplomatic networks, and the mechanisms of historical confusion. It aims at deconstructing the fragile, often arbitrary attributions that have contributed to the marginalization of certain works of the master. By refocusing attention on the Leda kept at Wilton House, regarded until the mid-20th century as a work by Leonardo himself, this research proposes a critical reassessment of its current attribution, considering newly uncovered historical and stylistic evidence.
Cette étude propose une relecture approfondie du destin de Léda et le Cygne de Léonard de Vinci, en croisant l’analyse des inventaires anciens, les témoignages érudits du XVIIème siècle, les réseaux diplomatiques franco-anglais et les mécanismes de confusion historique. Elle vise à déconstruire les attributions fragiles, souvent arbitraires, qui ont contribué à la marginalisation de certaines oeuvres du maître. En recentrant l’attention sur la Léda conservée à la Wilton House et qui fut considérée jusqu’au milieu du XXème siècle, comme une oeuvre de la main de Léonard, ce travail de recherches propose une réévaluation critique de son attribution actuelle, à la lumière des éléments historiques et stylistiques nouvellement mis en évidence.
Leonardo da Vinci Leda and the Swan Thomas Howard Arundel collection Fontainebleau Wilton House earl of Pembroke
Léonard de Vinci Léda et le Cygne Thomas Howard Collection Arundel Fontainebleau Wilton House comte de Pembroke