Information and Communication > Home > Open Journal in Information Systems Engineering > Special Issue > Article
Guillaume Dechambenoit
Bureau de Recherche Géologique et Minière (BRGM)
France
Fatma Chamekh
Bureau de Recherche Géologique et Minière (BRGM)
France
Imadeddine Laouici
Bureau de Recherche Géologique et Minière (BRGM)
France
Christelle Loiselet
Bureau de Recherche Géologique et Minière (BRGM)
France
Yann Dantal
Bureau de Recherche Géologique et Minière (BRGM)
France
Published on 10 October 2025 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2025.1361
This study explores the capture and valorization of tacit knowledge within scientific organizations, using BRGM as a case study. Facing the strategic challenge of knowledge management, we examine the transformation of indi-vidual knowledge into a collective asset via a three-pronged methodological approach: theoretical framework, use of AI tools to identify and transcribe this knowledge, and proposal of a CBR architecture with an AI agent ("beregem") to solve problems in geosciences. This research contributes to the management of scientific tacit knowledge through AI-based solutions.
Cette étude explore la capture et la valorisation des savoirs tacites au sein d’organisations scientifiques, en prenant le BRGM comme cas d’étude. Face à l’enjeu stratégique de la gestion des connaissances, nous examinons la transformation des savoirs individuels en patrimoine collectif via une approche méthodologique en trois volets : cadre théo-rique, utilisation d’outils d’IA pour recenser et transcrire ces savoirs, et proposition d’une architecture CBR avec un agent IA ("beregem") pour résoudre des problématiques en géosciences. Cette recherche contribue à la gestion des savoirs tacites scientifiques par des solutions basées sur l’IA.
Tacit knowledge knowledge Management Artificial Intelligence Geosciences Case Based Reasoning Pro-cess Theory Activityand practice theory
Connaissances Tacites Gestion des connaissances Intelligence Artificielle Geosciences Raisonnement par cas Theorie des process théorie de l’activité et des pratiques