exit

Ecology and Environment   > Home   > Urban Risks   > Issue 1   > Article

Anticipating and simulating the change dynamics to diagnose and improve the resilience of an urban territorial system

Anticiper et simuler les dynamiques de changement pour diagnostiquer et améliorer la résilience d’un système territorial urbain


Christine Voiron-Canicio
Université Côte d’Azur - CNRS - ESPACE

Jérôme Dutozia
Université Côte d’Azur - CNRS - ESPACE



Published on 10 November 2017   DOI :

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This contribution deals with resilient cities and explicitly takes an overall perspective. The concept of resilience is here used to examine both the event-type perturbations, which process in a relatively short time frame, and the anticipation of urban futures and territorial change dynamics, which process in a long term frame. We propose a practical exemplary of dominos effects spatialization diagnosis during flood and electric power failure in Marseille. Then, resilience of cities is linked with territorial development issues, anticipation of possible tensions and unsafe situations that may emerge due to land planning strategy, water shortages management or innovation diffusion.

Cette contribution traite de la résilience des villes dans une optique résolument globale. De fait, elle mobilise le concept de résilience à la fois dans une logique de gestion des perturbations de type évènementiel, dont les dynamiques spatio-temporelles opèrent dans le temps court, ainsi que dans une logique d’anticipation des futurs urbains, traitant alors de dynamiques de changement des territoires qui opèrent dans le temps long. Un exemple de diagnostic est proposé sur la spatialisation des effets dominos d’inondations et de coupures électriques dans la commune de Marseille. Dans un second temps, la résilience des villes est pensée en termes de développement des territoires et de détections de possibles tensions et de nouvelles situations à risques que pourraient faire émerger des stratégies d’aménagements, des décisions de gestion des pénuries en eau ou encore la diffusion d’innovations sur un territoire.

Resilience City Technical networks Prospective Territorial innovation risk

Résilience Ville Réseaux techniques Prospective Innovation territoriale risque