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Isabelle Le Tellier-Heitz
fondatrice AIRD’ECO-Drone
Published on 11 June 2020 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0528
In the panel of non-invasive techniques, LiDAR airborne surveys by airplanes, helicopters or even satellites have, for several decades, proved their utility in the exploration of large wooded, forest or inaccessible sectors. The miniaturization of the sensors made it possible to carry powerful LiDAR sensors under light civil UAVs, multirotors or fixed-wing drones. These microdrones can overcome the limitations and disadvantages of traditional aviation. Archaeology has, of course, benefited from this technology, which is complementary to the LiDAR plane survey, the photogrammetry and even the terrestrial scanner survey. Points clouds, shaded MNTs and 3D models reveal microtographic artifacts that are not always identifiable in the field, which feeds archaeologists research work and helps to establish excavations. New digital DTM treatment tracks are being drafted.
Dans le panel des techniques non invasives, les LiDAR aéroportés par avions, hélicoptères voire satellites ont, depuis plusieurs décennies, prouvé leur utilité dans l’exploration de grands secteurs boisés, forestiers ou inaccessibles. La miniaturisation des capteurs a permis d’emporter des capteurs LiDAR performants sous des drones civils légers, multirotors ou à voilure fixe. Ces microdrones permettent de dépasser les limites et inconvénients propres à l’aviation traditionnelle. L’archéologie a bien sûr bénéficié de cette technologie qui s’avère complémentaire du relevé LiDAR par avion, de la photogrammétrie et du relevé par scanner terrestres… Les nuages de points, MNT ombrés et modèle 3D font apparaître des artéfacts microtographiques pas toujours identifiables sur le terrain, qui viennent nourrir le travail de recherche des archéologues et aider à implanter les fouilles. De nouvelles pistes de traitement numériques des MNT sont ébauchées.