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The Linguistic Realization of Contrastive Discourse Relations in Context: Contextualization and discourse common ground

La réalisation linguistique des relations discursives constrastives en contexte : contextualisation et discours de sens commun


Anita Fetzer
University of Augsburg
Germany



Published on 27 February 2018   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2018.0230

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This paper compares the contextualization and linguistic realization of contrastive discourse relations in monadic and dyadic editing tasks produced in an experimental setting. Participants were asked to produce a well-formed argumentative text based on a skeleton text reduced to minimal propositional information while still containing the original argumentative sequential organization and default configuration of events. The goal was to understand the role of context in the production and processing of discourse against the background of the negotiation of discourse common ground and construal of discourse coherence. Context is conceived of as a dynamic relational construct, comprising social context, linguistic context (or: co-text) and cognitive context. The study is methodologically compositional across functional approaches to discourse grammar, discourse representation, and discourse pragmatics. The results of the experiment show that dyadic and monadic texts contextualize contrastive discourse relations and construe discourse coherence by utilizing a pool of contrastive discourse connectives and coherence strands, with monadic texts additionally entextualising social context, embedding contrastive contributions accordingly.

Ce papier présente la comparaison de la contextualisation et de la réalisation linguistique des relations discursives contrastives dans les tâches d’édition monadiques et dyadiques produites dans un cadre expérimental. Les participants devaient produire un texte argumentatif bien-formé sur la base d’un squelette de texte réduit à l’information propositionnelle bien que contenant encore l’organisation séquentielle argumentative originale et la configuration par défaut des événements. L’objectif était de comprendre le rôle du contexte dans la production et le traitement d’un discours dans el contexte de la négociation du sens commun du discours et de sa cohérence conceptuelle. Le contexte est vu comme une construction relationnelle dynamique, comprenant le contexte social, le contexte linguistique (ou : co-texte) et le contexte cognitif. L’étude est méthodologiquement compositionnelle à travers les approches fonctionnelles de la grammaire du discours, de la représentation du discours et de la pragmatique discursive. Les résultats de l’expérience montrent que les textes dyadiques et monadiques contextualisent les relations discursives contraires et interprètent la cohérence discursive en utilisant un ensemble de connecteurs discursifs contrastifs et de lignes de cohérence, les textes monadiques contextualisant en outre le contexte social, incorporant des contributions contrastives en conséquence.

Contrastive discourse relation discourse connective coherence strand discourse coherence linguistic context social context cognitive context contextualization entextualisation discourse common ground

Relation discursive contrastive connectivité discursive ligne de cohérence cohérence du discours contexte linguistique contexte social contexte cognitif contextualisation entextualisation discours de sens commun