Social Sciences and Humanities > Home > Educations > Special issue > Article
Marco Barroca-Paccard
Université du Québec en Outaouais
Canada
Stéphanie Demers
Université du Québec en Outaouais
Canada
Published on 12 April 2021 DOI :
Citizenship education for school age children and adolescents has mostly been explored from a disciplinary perspective, and based on the idea that youth are future citizens who must first acquire knowledge before they can exercise their citizenship. For its part, environmental education inscribed within a sustainable development framework has at times restricted itself to an individualistic, small acts perspective, thus distancing itself from the imperative of collective and militant eco-citizenship action. This introduction aims to question the institutional limits to citizenship and environmental education, as well as education for sustainable development, and to introduce papers which propose ways to expand the still uncertain horizons of an ecologist citizenship education.
L’éducation à la citoyenneté des enfants et des adolescents d’âge scolaire a surtout été abordée sous l’angle des disciplines scolaires concevant les jeunes comme des citoyens « en devenir » appelés à maitriser des savoirs avant d’exercer leur citoyenneté. De son côté, l’éducation à l’environnement, dans son virage vers le développement durable, s’est parfois centré sur une conception individualiste des écogestes en laissant à distance l’impératif d’une action citoyenne écologique collective et militante. Face à ces limites institutionnelles de l’éducation à la citoyenneté, à l’environnement et au développement durable, cette introduction présente les grandes questions posées par ce contexte et présente les articles rassemblés dans ce numéro spécial qui contribuent à éclairer les horizons encore flous d’une éducation à une citoyenneté écologiste.
Education for sustainable development Citizenship education Epistemological postures Engagement Adolescents
Education au développement durable Education à la citoyenneté Postures épistémologiques Engagement Adolescents