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Experimental investigation and modelling of a Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) used in residential cogeneration applications

Étude expérimentale et modélisation d’une pile à combustible à oxyde solide (SOFC) utilisée dans les applications de cogénération résidentielle


Nicolas Paulus
Industrial Engineering Higher Education Institution of the Province of Liège (HEPL)
Belgium

Vincent Lemort
University of Liège
Belgium



Published on 18 September 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1211

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The much-needed energy transition brings special focus on fuel cell micro-combined Heat and Power (mCHP or micro-CHP) systems for residential uses, one of which is a Solid Oxide Fuel Cell (SOFC), fed by natural gas, designed to provide continuously 1.5 kWel with an associated amazingly high expected Low heating Value (LHV) electrical efficiency of 60%. This power output can be modulated as desired down to 500 Wel and heat can also be recovered to partially contribute to the heat demand of the household. This system has been installed in a laboratory environment and has been specifically instrumented in order to evaluate its performance with different thermal loads and electrical output power settings. In this paper, focus is brought on the resulting thermal output and efficiencies, both thermal and electrical, which have also been modelled with great goodness of fit. With several electrical power outputs between the 500-1500 Wel range, this study shows total High Heating Value (HHV) total efficiencies up to 88-89% at minimal return temperatures (around 20°C) in the heat recovery circuit. Maximum LHV electrical efficiency has been found to be equal to 57% at nominal output power (regardless of the thermal loads), which is close to the manufacturer’s target of 60%.

La transition énergétique met en lumière les systèmes de micro-cogénération à pile à combustible pour les usages résidentiels, dont un est une Pile à Combustible à Oxyde Solide, alimentée au gaz naturel, conçue pour fournir continuellement 1,5 kWel avec une efficacité électrique exceptionnellement élevée attendue de 60% (pouvoir calorifique inférieur). Cette puissance de sortie peut être modulée à volonté jusqu’à 500 Wel et la chaleur peut également être récupérée pour contribuer partiellement à la demande de chauffage du ménage. Ce système a été installé au laboratoire et a été spécifiquement instrumenté afin d’évaluer ses performances thermiques à différents régimes de puissance électrique. Dans cet article, l’accent est mis sur le rendement thermique résultant et les efficacités, tant thermiques qu’électriques, qui ont également été modélisées. Avec plusieurs sorties de puissance électrique entre 500 et 1500 Wel, cette étude montre des efficacités totales (pouvoir calorifique supérieur) jusqu’à 88-89% à des températures de retour minimales (autour de 20°C) du circuit de récupération de chaleur. L’efficacité électrique maximale obtenue est égale à 57% (pouvoir calorique inférieur) à puissance nominale, ce qui est proche de l’objectif de 60% du fabricant.

experimental fuel cell energy analysis efficiency model part-load cogeneration SOFC

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