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Robert Viseur
Faculté Warocqué d’Économie et de Gestion
Published on 4 June 2025 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2025.1301
Faced with the development of big data and its application to personal data, the European legislator has provided a protective legal framework: the "General Data Protection Regulation" (GDPR). When it came into force on May 25, 2018, the issue of obtaining consent prior to any processing of personal data was at the heart of the concerns of targeted advertising, particularly programmatic advertising, and of performance analysis. This has led to the emergence of service providers specialized in the creation of consent collection interfaces, the Consent Management Platforms (CMP), but also to the multiplication of dark patterns aiming at forcing the obtaining of such consent. In this research, we identified the dark patterns used by a set of press sites and then used the dark pattern typology of Gray and his co-authors to classify the designs. We then discussed, on the one hand, their legality and, on the other, their ethics (from the point of view of the utilitarian and deontological approaches). Finally, we discuss the best ways of combating the abuses observed. In particular, we demonstrate the existence of a grey area that allows professionals to maximise, sometimes temporarily, the amount of personal data collected.
Face au développement du big data et à son application aux données à caractère personnel, le législateur européen a conçu un cadre juridique protecteur : le « Règlement général sur la protection des données » (RGPD). Son entrée en application le 25 mai 2018 a ramené, au coeur des préoccupations des acteurs de la publicité ciblée et de l’analyse de performances, la question du recueil du consentement préalable à tout traitement de données à caractère personnel. En a découlé l’apparition de prestataires spécialisés dans la création d’interfaces de recueil de consentement, les Consent Management Platforms (CMP), mais aussi la multiplication des dark patterns visant à forcer l’obtention dudit consentement. Dans cette recherche, nous avons identifié les dark patterns utilisés par un ensemble de sites de presse puis avons utilisé la typologie de dark patterns de Gray et ses co-auteurs pour classer les designs. Nous avons ensuite discuté, d’une part, leur légalité, d’autre part, leur éthique (du point de vue des approches utilitariste et déontologique). Nous avons enfin discuté les meilleures manières de lutter contre les dérives observées. Nous montrons en particulier l’existence d’une zone grise permettant aux professionnels de maximiser, parfois provisoirement, la quantité de données collectées à caractère personnel.