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Environmental education in rural areas: what role for farmers?

Éducation à l’environnement en milieu rural : quel rôle pour les agriculteur.rice.s ?


Perrine Devleeshouwer
Université de Corse Pasquale Paoli
France



Published on 14 March 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1120

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article questions the role that farmers can play in environmental education aiming an ecological transition. Considering that farmers are key actors of environmental controversies, the article postulates that the study of the pedagogical practices they develop can contribute to renewing perspectives on environmental education and its implementation. Based on an inductive and exploratory approach, it describes and seeks to understand these pedagogical practices. In order to do so understanding the farming production system is essential. Through this dual description of agricultural and educational practices, this article highlights the important role of farmers promoting an environmentally friendly system in the territorial ecological transition. In conclusion, he highlights the limitations of these practices which have few collective dimensions and remain focused on the modification of individual behaviours and on a tourist audience.

Cet article interroge le rôle que peuvent jouer les agriculteur.rice.s dans l’éducation à l’environnement visant une transition écologique. Considérant qu’il s’agit d’acteur.rice.s clés des controverses environnementales, il postule que l’étude des pratiques pédagogiques qu’ils.elles développent peut contribuer à renouveler les perspectives sur l’éducation à l’environnement et leur mise en oeuvre. Partant d’une démarche inductive et exploratoire, il décrit et cherche à comprendre ces pratiques pédagogiques. Il démontre que, pour ce faire, la compréhension du système de production est indispensable. Par cette double description des pratiques agricoles et pédagogiques, cet article souligne le rôle important des agriculteur.rice.s promouvant un système respectueux de l’environnement dans la transition écologique territoriale. En conclusion, il souligne les limites de ces pratiques qui comportent peu de dimensions collectives, qui demeurent centrées sur la modification de comportements individuels et sur un public touristique.

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