Social Sciences and Humanities > Home > Educations > Issue 2 > Article
Pierre Mahé
Université de Nantes
Published on 22 March 2023 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.0958
If education for sustainable development, introduced in French programs since 2004, seems necessary to consider the complexity of the environmental, social and economic challenges of the twenty-first century at school, the form which would consist in inculcating behaviors in younger generations is questionable. From an emancipatory perspective, work on complex, fuzzy problems linked to sustainable development seems an interesting voice for students to engage in critical reflection and build collective solutions. How, then, to work with this type of problem? Can we educate in complexity without taking charge of the problems for the students?
Si l’éducation au développement durable, introduite dans les programmes français depuis 2004, paraît nécessaire pour préparer les élèves à prendre en charge les défis environnementaux, sociaux et économiques du XXIème siècle, l’approche qui consisterait à inculquer des comportements aux jeunes générations est discutable. Dans une perspective émancipatrice, un travail sur des problèmes complexes flous et sur leur complexité semble une voie intéressante pour que les élèves s’engagent dans une réflexion critique et construisent des solutions collectives. Peut-on alors éduquer à la complexité sans prendre en charge les problèmes à la place des élèves ? Nous analysons le questionnement proposé par des élèves de sixième sur une situation de développement durable.
Sustainable development complexity problematization problem statement
Développement durable complexité Problématisation position du problème