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Drawing as method: from portrait to scene

Le dessin comme méthode : du portrait à la scène


Cécile Dupin De Saint Cyr-Heckel
Université Toulouse III-Paul Sabatier

Viviane Couzinet
Université Toulouse III-Paul Sabatier

Isabelle Fabre
Université Toulouse III-Paul Sabatier



Published on 15 January 2020   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0462

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The textual or iconographic portrait is used in many disciplines to highlight the roles held by individuals or groups. However, it remains little used as a method of investigation in information and communication sciences. Based on observations made with secondary school pupils who have been asked to draw up, it is possible to consider that the self-portrait, drawings by the observer and by peers can help to reveal practices. An interpretative grid based on the vocabulary of documentary languages facilitates interpretation. Thus from the portrait to the scene the drawings complete other methods of investigation.

Le portrait textuel ou iconographique est utilisé dans de nombreuses disciplines afin de mettre en lumière les rôles tenus par des personnes ou des groupes. Cependant il reste peu convoqué comme méthode d’investigation en sciences de l’information et de la communication. A partir d’observations conduites auprès d’élèves de collège auxquels il a été demandé de se dessiner, il est possible de considérer que l’autoportrait, des dessins de l’observateur et de pairs peuvent contribuer à révéler des pratiques. Une grille interprétative appuyée sur le vocabulaire de langages documentaires facilite l’interprétation. Ainsi du portrait à la scène les dessins complètent d’autres méthodes d’enquête.

Drawing method portrait scene Information and communication sciences

Méthode du dessin portrait scène sciences de l’information et de la communication