Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 4 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Bruno Jacomy
Conservateur en chef honoraire du patrimoine ancien directeur scientifique du Musée des Confluences
Published on 5 September 2017 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2017.0159
This contribution seeks to show the importance of technical culture at a time when digital technology is part of our daily habits. It starts from the observation that technology and innovation do not have a sufficient place in our contemporary culture, and in particular in the training of technicians and engineers. To overcome this deficiency, the author suggests a method of analysis based on the technical objects and the crossing of two complementary dimensions: that of the evolution of the objects themselves and that of the place of innovation in the long period of history. The few
examples proposed are intended to illustrate this innovation in the making and the ways to enrich it.
Cette contribution s’attache à montrer l’importance de la culture technique à l’heure où le numérique s’insère dans nos habitudes quotidiennes. Elle part du constat que la technologie et l’innovation n’ont pas une place suffisante dans notre culture contemporaine, et notamment dans la formation des techniciens et ingénieurs. Pour pallier cette lacune, l’auteur propose une méthode d’analyse partant de l’objet technique et croisant deux dimensions complémentaires : celle de l’évolution des objets eux-mêmes et celle de la place des innovations dans le temps long de l’histoire. Les quelques exemples proposés visent à illustrer cette innovation en train de se faire et les moyens de
l’enrichir.
Digital Age Technical Culture Genealogical Approach of the Object Evolution Technology and Civilization Contemporary Society Technical Education Industrial Innovation
Numérique culture technique approche généalogique de l’objet évolution technique et civilisation société contemporaine enseignement technique innovation industrielle
Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 4 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities