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Building the success of a house of haute coiffure: the case of the Croisats, patented hairdressers (1820-1860)

Construire le succès d’une maison de haute-coiffure : le cas des Croisat, coiffeurs brevetés (1820-1860)


Lucie Roudergues
Université de Lyon II Lumières



Published on 13 September 2021   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0738

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Passionate hairdressers, founders of an academy and a newspaper, patented inventors, the men and women of the Croisat family innovated in many ways and made their mark on the world of Parisian hairdressing from the 1820s to the 1860s. The purpose of this article is to better understand, through the study of this micro-dynasty’s trajectory, the elements that structured the Parisian haute coiffure market in the middle of the 19th century. Hair implantation devices or dyeing brushes, the products patented by the Croisats were intimately integrated with the process of designing hairstyles on the one hand and their commercial strategy on the other hand. Their intense pedagogical activity, both in the newspapers and their academy, responded in an original way to the contradictions between the artist’s need for visibility and the defense of the patentee’s requirement for secrecy. Through the dissemination of models and crafts, the entrepreneur-innovator thus participates in the construction of a market for the products they imagine.

Coiffeurs passionnés, fondateurs d’une académie et d’un journal, inventeurs brevetés, les hommes et les femmes de la famille Croisat innovent par bien des aspects et marquent le monde de la coiffure parisienne des années 1820 aux années 1860. L’objet de cet article est de mieux comprendre, à travers l’étude de la trajectoire de cette micro-dynastie, les éléments qui structurent le marché de la haute coiffure parisienne du milieu du XIXe siècle. Systèmes d’implantation de cheveux ou brosses à teindre, les produits brevetés par les Croisat sont intimement intégrés au processus de création des coiffures d’une part et à leur stratégie commerciale d’autre part. Leur intense activité pédagogique, tant dans les journaux que dans leur académie, répond de façon originale aux contradictions entre les besoins de visibilité de l’artiste et la défense du secret des procédés de l’artisan. Par la diffusion de modèles et de savoir-faire, l’entrepreneur-innovateur participe ainsi à la construction d’un marché pour les produits qu’il imagine.

Hairdressing patents haute-coiffure market 19th Century

Coiffure brevets d’invention marché de la haute coiffure XIXe siècle