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Recapturing Innovation: A case study of Neobanking with a social mission and the challenges of its business model for developing countries

Capture d’innovation : étude de cas d’une néo-banque à mission sociale et défis pour les pays en développement


Arvind Ashta
Université Bourgogne Franche-Comté

Djamchid Assadi
Université Bourgogne Franche-Comté

Nathalie Duran
Université de la Réunion



Published on 14 January 2021   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0673

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The concept of “recapturing innovations” explains why incumbents allow challengers to use radical
innovations to potentially disrupt the market. Challengers are small and nimble operators who seek high powered incentives to show that their innovations are viable, and the realizations of these objectives come from selling to an incumbent. Incumbents can then recapture their lost markets and use their efficient operating systems and regulatory knowledge to scale up the recaptured innovations, thus sustaining their competitive advantage. This concept is illustrated through a case study on a neobank, which is an innovation in the financial landscape, usually offering a limited range of products through mobile telephones. This case study shows that the challengers used a new organizational form, new technology and distribution channels in order to satisfy a large niche of unserved or underserved clients. This case is similar to the payment banks in India which have not fared well, perhaps because of too much regulatory interference. Therefore, regulatory agencies in developing countries should have appropriate regulations in order to reduce the institutional barriers hindering the success of social enterprises. However, they should not block initiatives in their product pricing, promoting and distributing policies.

Le concept de « capture d’innovation » explique pourquoi les opérateurs historiques permettent aux challengers d’utiliser des innovations radicales qui potentiellement perturbent le marché. Les challengers sont des petits acteurs agiles qui cherchent à prouver que leur innovation est viable, en passant par la vente à un acteur historique. Ce dernier peut ensuite récupérer les marchés perdus et utiliser ses compétences pour intensifier l’innovation capturer, préservant ainsi son avantage concurrentiel. Ce concept est illustré à travers l’étude de cas d’une néo-banque, innovation dans le paysage financier, car son principe est d’offrir une gamme limitée de produits uniquement via le téléphone portable. Le cas montre également que les challengers ont utilisé une nouvelle technologie, une forme organisationnelle différente et une innovation dans les canaux de distribution pour cibler des clients aux besoins non satisfaits. En Inde à cause des règlementations en vigueur un cas similaire n’a pas eu le succès escompté. C’est pourquoi il nous semble important que les organes de régulation dans les pays en développement veillent à avoir une réglementation appropriée pour faciliter la réussite des entreprises innovantes, et ne devraient pas bloquer leurs stratégies de prix, de promotion ni de distribution.. Il est à composer en Arial 9, interligné 13 points.

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