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Angela Barthes
Université d’Aix-Marseille
Serge Da Silva
Université d’Aix-Marseille
Pierre Champollion
Université Lyon 2
Published on 10 May 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0659
The gradual introduction - more or less formalized - from 1945 to the present day of the resources of the local territory in education in France, appeared to be a condition for the emergence of heritage education. We will first show how taking into account the local dimension of the territory very gradually emerged within the school of the Republic - both deemed to be one and indivisible! - in France. We will then analyze the successive contributions of the various “educations for” - by relying first on environmental education, then on education for sustainable development and finally on heritage education to the consideration of the local territory through education. We will thus see precisely that these three "educations for", which constituted so many significant milestones from this perspective, clearly testify today to a change - at least partial - of paradigm in the relations between the school and its territory. Finally, we will identify the major issues of heritage education in schools today, which can be broken down into three major questions: in terms of educational purpose, in terms of the legitimacy of the heritage objects to be taught and, finally, in terms of disciplinary contribution.
L’introduction progressive – plus ou moins formalisée – de 1945 à nos jours des ressources du territoire local dans l’enseignement en France, est apparue comme une condition de l’émergence de l’éducation au patrimoine. Nous montrerons dans un premier temps comment la prise en compte de la dimension locale du territoire a très progressivement émergé au sein de l’école de la République – l’une et l’autre réputées unes et indivisibles ! – en France. Nous analyserons ensuite les apports successifs des différentes « éducations à » – en nous appuyant d’abord sur l’éducation relative à l’environnement (ERE), puis sur l’éducation au développement durable (EDD) et enfin sur l’éducation au patrimoine (EP) parmi toutes les « éducations à » – à la prise en compte du territoire local par l’éducation. Nous verrons ainsi précisément que ces trois « éducations à », qui ont constitué autant de jalons significatifs de cette perspective, témoignent clairement aujourd’hui d’un changement – au moins partiel – de paradigme dans les relations entre l’école et son territoire. En dernier lieu, nous identifierons les grandes problématiques de l’éducation au patrimoine dans l’école aujourd’hui, qui se déclinent en trois grandes interrogations : en termes de finalité éducative, en termes de légitimité des objets patrimoniaux à enseigner et, enfin, en termes de contribution disciplinaire.
Disciplinary contribution didactics of the territory education in sustainable development education in heritage education relating to the environment local territory
Contribution disciplinaire didactique du territoire éducation au développement durable éducation au patrimoine éducation relative à l’environnement territoire local