exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Educations   > Issue 1   > Article

Education for sustainable health as a lever for social transformation

L’éducation pour la santé durable comme levier de transformation sociale


Jacqueline Descarpentries
Laboratoire EXPERICE - Paris 8



Published on 1 April 2019   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0370

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article is based on a strong central thesis: the social and political use of public health research leads to the observation that there can be no health education devices conducive to sustainable development without cognitive justice to the extent that epistemology is the primary source of inequality in the areas of education, health, or sustainable development. To clarify this thesis, the article is a first step in a long reflection that attempts to answer the following question: How, how far and how the epistemologies of the South are a reading grid relevance for the construction of an education for sustainable health? To begin this process, an initial response is devoted to a series of questions around the critique of dominant euro-centered epistemologies in the North by questioning the episteme of public health research as soon as it makes a social and political use of information, education in the field of public health and sustainable development.

Cet article repose sur une thèse centrale forte : l’usage social et politique de la recherche en santé publique mène au constat qu’il ne peut pas exister de dispositifs d’éducation à la santé favorables au développement durable, sans une justice cognitive dans la mesure où, l’épistémologie est la première source des inégalités que ce soit dans les domaines de l’éducation, ou de la santé, ou du développement durable. Pour préciser cette thèse, l’article est une première étape d’une longue réflexion qui tente de répondre à la question suivante : En quoi, jusqu’où et comment les épistémologies du Sud sont-elles une grille de lecture pertinence pour la construction d’une éducation pour la santé durable ? Pour amorcer cette démarche, une première réponse est consacrée à un ensemble de questions autour de la critique des épistémologies dominantes euro-centrées du Nord en interrogeant l’épistémé de la recherche en santé publique dès qu’elle fait un usage social et politique de l’éducation dans le champ de la santé publique et du développement durable. Une conclusion ouvre des portes au Buen Vivir et à sa transférabilité dans les recherches pour une éducation pour la santé durable critique.

Public health Doxa cognitive justice scientific knowledge ecological knowledge and cautious knowledge southern epistemology epistemicide extractivism buen-vivir

Santé publique Doxa justice cognitive savoirs scientifiques savoirs écologiques et savoirs prudents épistémologie du Sud épistémicide extractivisme buen-vivir