exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Art and Science   > Special issue   > Article

Ecology at the service of the landscape project: reinventing landscape thinking?

L’écologie au service du projet de paysage : réinventer une pensée paysagère ?


Yves Petit-Berghem
Ecole nationale supérieure de paysage



Published on 14 January 2020   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0452

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Initially based on observation, ecology has gradually become a discipline attached to standards, microscopes and abstract virtual models that are far from the reality. When it comes to the study of landscapes, ecology struggles to formalize its field of knowledge in order to acquire a real operational dimension. Yet it has its full place in schools training landscape designers whose practices consist in imagining a new spatial environment, by integrating data from nature combined with those produced by societies. Ecology also participates in the renewal of landscape representation methods by proposing new approaches adapted to the landscape project. It is through discussion and reasoning that representations participate in the construction of a complex landscape thinking and knowledge that is enriched by action.

Science d’observation par excellence, l’écologie est progressivement devenue une discipline attachée aux normes, aux microscopes, aux modèles virtuels abstraits éloignés de la réalité du terrain. Lorsqu’il s’agit d’aborder l’étude des paysages, l’écologie peine à formaliser son champ de connaissances de manière à acquérir une véritable dimension opérationnelle. Elle a pourtant toute sa place dans les écoles formant les paysagistes dont les pratiques consistent à imaginer un nouvel environnement spatial, en intégrant les données de la nature combinées à celles produites par les sociétés. Elle participe également au renouvellement des modes de représentation paysagère en proposant de nouvelles approches adaptées à la démarche de projet. C’est dans la discussion et par le raisonnement que les représentations participent à la construction d’une pensée paysagère complexe et d’un savoir qui s’enrichit par l’action.

ecology landscape design landscape representations landscape project pedagogical practices

écologie paysagiste représentations paysagères projet de paysage pratiques pédagogiques