exit

Elsa Guillaume
Artiste



Published on 21 July 2021   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0711

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Elsa Guillaume’s work always starts with a simple drawing. A drawing that can be done while travelling solo, fully focused on the world that surrounds her. Or a drawing done while working closely with scientists, for instance, during art and sciences residencies, in laboratories or on the board of expeditions boats. All this graphic material she collects patiently is the starting point of her sculptures and volume projects. Working with clay is the material through which she synthesizes her interests and intuitions. Clay, as a continuity, allows her to bring to life the bestiary and imaginary of her sketches. It’s a perpetutal balance between the work in the studio and the work in the field.

Le travail d’Elsa Guillaume commence toujours par un simple dessin. Il peut s’agir d’un croquis pris lors d’un voyage en solitaire, dans un moment d’attention profonde au monde qui l’entoure. Cela peut être un dessin réalisé en proche collaboration avec des scientifiques, à l’occasion d’une résidence arts et sciences, dans un laboratoire ou sur le pont d’un bateau lors d’une expédition. Ce matériel graphique qu’elle collecte patiemment est le point de départ de ses sculptures et de ses projets en volume. Le travail de la terre lui permet de faire la synthèse de ses intérêts et de ses intuitions. Dans un mouvement continu, le bestiaire imaginaire esquissé sur le papier s’incarne dans la terre. Son travail se trouve ainsi en perpétuel équilibre entre le travail en atelier et l’expérience du terrain.

drawing ceramic expedition oceans cut entrails

dessin céramique expédition océans découper entrailles