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Contributing to a Responsible University: A look back at 30 years of experience at the École des Mines de Saint-Étienne (France)

Contribuer à une Université Responsable : Retour sur 30 années d’expérience de l’École des Mines de Saint-Étienne


Sandrine Berger-Douce
École des Mines de Saint-Étienne



Published on 24 May 2022   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2022.0842

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Our students are looking for meaning, want to be useful... in other words, to evolve in a responsible University! But what exactly is it? This article is structured around two main points. First, it returns to the question of Why a responsible University. Higher education institutions are encouraged to review their training, tools and pedagogical discourses to meet the challenges brought about by the ecological transition and the digital transformation. The challenge for the University is then to develop the employability of students who are increasingly engaged in society, which implies a tolerance for imperfection and a new relationship with time. In a second step, it develops the How a responsible University around the idea of a necessary commitment of actors in favor of sustainable innovations inspired by DD&RS, both internally and in society. The École des Mines de Saint-Étienne is a pioneer on these issues with the creation, in 1991, of a training and research center dedicated to these subjects and the establishment, in 2005, of a delegation for sustainable development and CSR. The result of this proactive policy carried out for 30 years on a daily basis with students, alumni, staff and partners on the two campuses of the École des Mines de Saint-Étienne is reflected in particular by its THE (Times Higher Education IMPACT) ranking, which references the world’s higher education institutions according to the 17 UN SDGs.

Nos étudiants sont en quête de sens, veulent être utiles… autrement dit, évoluer dans une Université responsable ! Mais de quoi s’agit-il exactement ? Cet article s’articule autour de deux points principaux. Dans un premier temps, il revient sur la question du Pourquoi d’une Université responsable. Les établissements d’enseignement supérieur sont incités à revoir leurs formations, leurs outils et leurs discours pédagogiques pour répondre aux enjeux induits par la transition écologique et la transformation numérique. Le défi pour l’Université est alors de développer l’employabilité d’étudiants de plus en plus engagés dans la société, ce qui implique une tolérance à l’imperfection et une nouvelle relation au temps. Dans un second temps, il développe le Comment d’une Université responsable autour de l’idée d’un nécessaire engagement des acteurs en faveur d’innovations durables inspirées du DD&RS, tant en interne qu’en société. L’École des Mines de Saint-Étienne est pionnière sur ces questions avec la création, dès 1991, d’un centre de formation et de recherche dédié à ces sujets, et la mise en place, dès 2005, d’une délégation au développement durable et à la RSE. Le fruit de cette politique volontariste depuis 30 ans au quotidien avec les étudiants, alumni, personnels et partenaires sur les deux campus de l’École des Mines de Saint-Étienne se traduit notamment par son classement THE (Times Higher Education IMPACT) qui référence les établissements d’enseignement supérieur mondiaux selon les 17 ODD de l’ONU.

Ranking employability Commitment SDGs Responsible University

Classement employabilité Engagement ODD Université Responsable