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Construction(s) et contradictions des données de recherche en SHS

Construction(s) and contradictions of research data in the Humanities and Social Sciences


Marie-Laure Malingre
URFIST

Morgane Mignon
MSHB

Cécile Pierre
SCD

Alexandre Serres
URFIST



Publié le 19 février 2019   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0336

Résumé

Abstract

Mots-clés

Keywords

La structuration et le partage des données s’imposent depuis cinq ans au monde de la recherche, à travers des injonctions politiques (de Horizon 2020 au Plan national pour la science ouverte). L’analyse de l’enquête menée en 2017 auprès des chercheurs de l’université Rennes 2 sur leurs pratiques, représentations et attentes en matière de données conduit à interroger le terme lui-même. Variable et complexe, contrairement à ce que suggère le mot « donnée », la notion ne va pas de soi. L’article s’efforcera de montrer qu’elle fait l’objet d’une triple construction, épistémologique, intellectuelle et politique, dans les discours des chercheurs et des acteurs institutionnels, en tension avec les pratiques constatées sur le terrain.

In the last decade, political injunctions to curate and share research data have increased significantly. A survey conducted in 2017 in Rennes 2, a french Humanities and Social Sciences university, enabled us to question the habits and representations of the researchers in this matter, but also the term of “data” itself. Contrary to the idea that data are given, which is implicit in the french word “données”, the notion of “data” is far from being self-evident and actually proves to be complex and multifaceted. This article aims at showing that a triple redefinition and construction of research data is at stake in the discourses of researchers and institutional stakeholders: it operates at epistemological, intellectual and political levels. These concepts of data conflict with existing practices in the field.

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