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Business Models, Logistics and Innovation: the case of e‐commerce

Modèles d’affaires, logistique et innovation : le cas du e-commerce


Christine Belin-Munier
Université de Bourgogne Franche-Comté Laboratoire ThéMA



Published on 11 May 2017   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2017.0145

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Business models were first used for companies with an Internet connection. The current free access on the Internet obliged companies to question their income model. The novelty of the offers raised the question of evaluation by the traditional business plan and engendered a new tool of analysis: the business model. Thus the business model is both a practice and an analysis tool at the same time. It does not replace strategic diagnosis but allows another formalization of choices stemming from the diagnosis by putting accent on value creation, the capturing of this value and activities and actors at the origin of this creation. Business models can be sources of innovation, by their components and the interactions between these components. We suggest here to think about innovation by the choices of positioning of the logistics and Supply Chain Management in the business models of e-retailers.

Les modèles d’affaires ont d’abord été utilisés pour les entreprises en lien avec Internet. La gratuité courante sur Internet a obligé les entreprises à se questionner sur leur modèle de revenu. La nouveauté des offres a posé la question de l’évaluation par le business plan traditionnel et engendré un nouvel outil d’analyse : le modèle d’affaires. Le modèle d’affaires est donc à la fois une pratique et un outil d’analyse. Il ne remplace pas le diagnostic stratégique mais permet une autre formalisation des choix issus du diagnostic en mettant l’accent sur la création de valeur, la capture de cette valeur et les activités et acteurs à l’origine de cette création. Les modèles d’affaires peuvent être sources d’innovation, par leurs composants et les interactions entre ces composants. Nous nous proposons ici de réfléchir sur l’innovation par les choix de positionnement de la logistique et du Supply Chain Management dans les modèles d’affaires des e-commerçants.

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